Een wortelkanaalbehandeling, ook wel endodontologische behandeling of kortweg endo genoemd, is gericht op het zenuwkanaal dat dóór de wortels van een tand of kies loopt. Dit kan nodig zijn als de zenuw in de kies is overleden, waardoor de tand of kies onder druk komt te staan hetgeen pijn veroorzaakt.

Het wortelkanaal

In iedere tand of kies zit een holte (pulpa) en in deze holte zit een zenuw. Hierdoor “leeft” een tand en is hij kou -en warmtegevoelig. De zenuw loopt door een kanaal in de wortel en komt uit in de kaak. Per tand of kies verschilt het hoeveel kanalen er zijn. In een tand zit er over het algemeen maar één en in een kies kunnen er drie of meer wortelkanalen zijn.

Soms sterft een zenuw af en valt hij daarna uiteen. Als dit gebeurt, wil het lichaam de zenuw opruimen en stuurt hiervoor extra vocht naar de kies. Het gevolg hiervan is dat de kies onder druk komt te staan en dat veroorzaakt pijn.

De behandeling

De pijn kan best hevig zijn, dus is het belangrijk om de holte schoon te maken. Dit schoonmaken, de wortelkanaalbehandeling, doen we in een paar stappen:

1. We openen eerst de holte van de tand of kies van bovenaf met de boor.
  2. We verwijderen de resten van de zenuw en eventuele pus in deze holte.
  3. Dan bepalen we de lengte van de wortelkanalen (met een foto en/of elektrisch).
  4. We ontsmetten de wortelkanalen.
  5. We brengen een stiftje in ieder afzonderlijk wortelkanaal aan, dat als houvast dient voor de vulling.
  6. We sluiten de kies vervolgens af met de vulling.
  7. Hierna maken we een foto om te kijken of alles goed zit.

Nadat een tand of kies endodontisch is behandeld, is het leven eruit. De zenuwen zijn er niet meer, waardoor u geen gevoel meer heeft in de kies. Eventueel boren in de kies voelt u dan niet meer. Een kies die niet meer leeft verandert, het materiaal wordt meer glasachtig en is daardoor gevoeliger voor afbreken. Het is in veel gevallen aan te raden om na een wortelkanaalbehandeling de kies te beschermen met een kroon.

Stopknop

Uiteraard kunt u bij deze behandeling ook gebruikmaken van onze stopknop, om de behandeling tussentijds te stoppen.