Bij de controle besteden we aandacht aan:

1. Beginnende gaatjes
  2. Bestaande vullingen
  3. Het tandvlees
  4. Het vastzitten van tanden en kiezen
  5. Tandsteen
  6. De Mondhygiëne
  7. Mogelijke toekomstige problemen

Beginnende gaatjes

Door beginnende gaatjes zo vroeg mogelijk te behandelen, voorkomen wij dat er pijn of ongemak kan ontstaan van deze gaatjes. Een gaatje kan zo veel minder schade aan de tand of kies toebrengen.

Om de beginnende gaatjes op te sporen, maken we eenmaal per twee of drie jaar foto’s. Zo kunnen we goed zien waar eventuele gaatjes zich tussen tanden en kiezen of onder bestaande vullingen, kronen of bruggen, bevinden.

Bestaande vullingen

Vullingen hebben niet het eeuwige leven. Daarom moeten ze soms worden vervangen. Wanneer exact een vulling vervangen moet worden, is moeilijk van tevoren te voorspellen. Het hangt namelijk van meerdere factoren af: bijvoorbeeld van de zuurgraad in de mond, de stand van tanden en kiezen, hoe ze worden gebruikt, en of er met de kaken wordt geklemd of geknarst.

Het tandvlees

We controleren het tandvlees op ontstekingen, oftewel Gingivitis. Tandvlees kan gaan ontsteken doordat er op de overgangen van de tand naar het tandvlees niet goed gepoetst wordt. Na het poetsen blijven er dan bacteriën achter, waardoor het tandvlees gaat ontsteken. Ontstoken tandvlees bloedt snel en kan onfris ruiken. Soms ervaart men ook pijn en kan het ten koste gaan van de rest van het lichaam, omdat het lichaam zich continu tegen de ontsteking verweert.

Vastzitten van tanden en kiezen

Ontstoken tandvlees kan overgaan in Parodontitis, een ontsteking van het ligament waarmee de tand aan het bot vastzit. Als dit gaat ontsteken, trekt het kaakbot zich terug en ontstaat er een ontsteking onder de tand. Na een tijdje kunnen tanden hierdoor los gaan zitten. Op de langere termijn kunnen ze zelfs uitvallen. Tijdens de controle kunnen we meten hoeveel kaakbot er verdwenen is, door langs het tandvlees te meten met een instrument. We noemen dat de DPSI-score.

Tandsteen

Tandsteen is afzetting van kalk op de tanden. Waar komt die kalk dan vandaan? Het zit gewoon in uw speeksel, heel normaal. Tandsteen op uw tanden is ruw. Hierdoor blijft er gemakkelijk vuiligheid aan zitten, wat kan leiden tot ontstoken tandvlees. Om dit te voorkomen, halen wij bij de controle tandsteen weg.

De mondhygiëne

Goede mondhygiëne is belangrijk om allerlei mondproblemen te voorkomen. Goed uw tanden poetsen lijkt heel gemakkelijk, maar blijkt in de praktijk toch heel moeilijk. Wij geven u graag advies over hoe u uw tanden goed schoon houdt.

Mogelijke toekomstige problemen

Naarmate het gebit ouder wordt en langer gebruikt is, kunnen er ook meer problemen ontstaan. Om deze problemen te voorkomen, brengen wij zo vroeg mogelijk in kaart hoe uw gebit ervoor staat. Zo kunnen we samen tijdig actie ondernemen.

Periodieke controles bij kinderen en jeugd tot 18 jaar

We beginnen met controleren bij kinderen vanaf 3 jaar. We noemen het dan tandjes tellen. Het is belangrijk dat kinderen wennen aan een bezoek bij de tandarts, zodat we zo vroeg mogelijk het vertrouwen kunnen opbouwen. Angst komt veel voor. Dit proberen we te voorkomen en eventueel op te lossen. Tijdens de controle kijken we onder meer naar hoe de tanden en kiezen doorkomen. Als we problemen voorzien, kunnen we ook tijdig actie ondernemen en een kind eventueel doorverwijzen naar de orthodontist. Verder letten we op de mondhygiëne en eventuele gaatjes. Ouders krijgen advies over het poetsen en hoe het beste om te gaan met zoet en zuur.

Jeugdigen controleren we extra op de stand van de tanden en kiezen. Daarnaast besteden we bij deze groep nog meer aandacht aan de mondhygiëne. Net doorgekomen kiezen worden voorzien van een beschermlaagje, zogenoemde sealing. Als het nodig is, geven we poetsinstructies en verwijzen we door naar de orthodontist. Jeugd tot 16 jaar krijgt ook fluorbehandelingen om de tanden harder en resistenter te maken tegen zuuraanvallen. Vlak voor de 18e verjaardag beginnen we met foto’s maken. Zo kunnen we voortijdig eventuele gaatjes opsporen en repareren voor rekening van de zorgverzekeraar. = Wanneer er röntgenfoto’s worden gemaakt bij kinderen onder de 18 jaar gebeurd dit alleen op indicatie. Mocht de tandarts iets zien wat verdacht is of wat hij niet kan beoordelen zonder foto dan kan er een röntgenfoto worden gemaakt. Zo kunnen we voortijdig eventuele gaatjes opsporen en repareren . Onder de 18 jaar is dit voor de rekening van de zorgverzekeraar.

Tanderosie

Tegenwoordig zijn er erg zure snoepjes verkrijgbaar, waar kinderen dol op zijn. Wij zien in de praktijk dat deze snoep letterlijk gaatjes branden in tanden. Tanden lossen als het ware op en worden heel gevoelig voor temperatuurverschillen. De zenuw komt door het oplossen van de tand namelijk meer aan de oppervlakte te liggen.